Szegedi Német Nemzetiségi Önkormányzat
Magyarországi Németek Csongrád Megyei Egyesülete

Szegedi Német Színház

A szegedi német színjátszásról

1. kép A piarista iskola

A színjátszás, színházi darabok látogatása régóta fontos az emberek életében, amennyiben kikapcsolódni, művelődni, szórakozni vágynak. Az előadások éppen e célokat szolgálják és kiemelendőek a kulturális értékteremtés, a közösség identitásának kialakítása, megerősítése és támogatása szempontjából, hiszen a játékot figyelő közönség együtt válik valami egész részévé. Ez az egész a társadalmi mozgolódások időszakában még inkább hangsúlyozottá vált. Így történt Szegeden is a 18. században.
A város akkoriban igen összetettnek bizonyult, jelentős – a magyar mellett meghatározó – szerepet kapott benne a német polgárság, nemcsak az ipar fellendítése miatt, hanem a művelődést szorgalmazó tevékenységek miatt is. Nem csoda, hiszen a Habsburg birodalom része volt az ország, így igyekeztek megteremteni a közös kulturális szokásokat. Nyaranta német színtársulatok érkeztek Szegedre, színesítve a lakosság életét. Kisebb kihagyásokkal, körülbelül 90 éven át folyamatosan lehetett látni, hallani őket. De az 1700-as évek elején Szeged még nem rendelkezett önálló, állandó színházzal, habár 1722-ben már tartottak kisebb összejöveteleket, ahol főként a piarista iskola diákjai szerepeltek.

Ők persze nem voltak hivatásos színészek, de fennmaradt források szerint tehetséggel alakították a rájuk bízott karaktereket, ami az intézmény, a diákok és a közönség számára is sokat jelentett. Ekkor még nagyrészt különbözött egy –egy előadás a maitól. Eleinte nem volt díszlet, jelmez vagy erre a célra kialakított világítás, volt, hogy férfiak játszottak el nőket, de az is előfordult, hogy ideiglenesen a nők bújtak férfiruhába.
Az első és az azt követő évek fellépései latin nyelven folytak. A nyelvi változás tekintetében az 1720-as évek végén, egy helyi tanár által írt mű jelentett áttörést, „Az asszonyuralom szerencsétlen volta”. Melynek tartalmát németül is nyomtatták, a darabot németül is előadták a grammatista osztály növendékei. 1735-ben épült fel az első színpad, feltehetőleg a piaristák telkén, az iskola mellett, ahol évente többször helyet kaptak színi játékok. Természetesen magyarul is adtak elő drámát, de mivel 1752-ben egy tűz miatt a színpad beomlott, sokáig csak ritkán fordult elő színjátszás a városban, bármely nyelvről volt szó.
A 80-as években elérkezett az újabb fellendülés ideje, megjelent az első világi német társulat. A következő évtizedben viszont a magyar oldal gyarapodott, de a 18. század végére ismét sokakat szórakoztattak a német színészek.
A 19. századot akár a változások korának is nevezhetnénk, ami számunkra ugyan történelem, de az akkor élő embereknek nagyon is valóság volt. Mivel politikailag eseménydús időszakról beszélünk, érthető, hogy a mindennapi élet is megérezte a hatásokat, ebbe a színház helyzete is beletartozott. Ekkortájt erősödött meg a magyar nemzeti öntudat és a kulturális területen érvényesített akarat is fontossá vált. Magától értetődő módon igyekeztek kiépíteni magyar színházat, magyar lelkületű darabokkal.
Ugyanakkor a német színjátszás nem szűnt meg és sosem akarták azt erővel megszüntetni. Ám mozgalmakat szerveztek ellene, de az ingyenes, szórakoztató előadások még így is vonzották a közönséget. 1842-ig prózát játszottak, 1875-ig pedig szívesebben foglalatoskodtak daljátékokkal, talán azért, mert az érdeklődők azt favorizálták jobban.
1840 és ’43 között működött Komlóssy Ferenc társulata, a német színészekkel párhuzamosan. Tehát választási lehetőség kínálkozott. Magyar és német előadásokat is hallgathattak a műkedvelők. A Komlóssy- féle társaság nagy népszerűségnek örvendett s később a forradalom évében is szeretettel pártolta a szegedi nép a magyar színdarabokat. Hiszen részükről ugyanúgy érvényesült az identitás megerősítésének lehetősége, mint a német lakosság esetében egy német nyelvű előadás során.

2. kép A "bódé" színház

Azért szükséges ezt megemlíteni, mert az emberek gyakorta kénytelenek alkalmazkodni az eseményekhez és természetes, hogy az adott körülmények befolyásolják őket. Ennélfogva a hétköznapi polgárok közti esetleges ellentétek inkább tudhatók be külső erőknek, mintsem tényleges belülről fakadó konfliktusnak.
Ahogy az 1848-as forradalom idején egy magyar darab eljátszása tükrözte a magyarság öntudatát, úgy jutott lehetőséghez a német színészet az 1850-es években, a Bach –korszakban. Habár ekkor is volt párhuzamosan a némettel, magyar társulat Szegeden, 1851-ben magyar nyelven csak titokban játszhattak, mert a színház és színjátszás ügye német igazgató kezébe került. 1852-ben a magyar csoport fel is oszlott és a német jelentőségteljes pozíciót ért el, a németajkú polgárság örömére.
1856-ban fordulópont következett és felépült a nyári színház, amit hamarosan igyekeztek télivé alakítani. Több száz néző befogadására volt alkalmas, karzattal és páholysorral is rendelkezett, ám kívülről egyáltalán nem volt stílusos, egy óriási fa építmény, amit „bódé” színháznak kereszteltek a szegediek.

Ebben az időszakban már ismét játszottak magyarok a német színtársulat és az 1863-ban megalakult német daltársulat mellett, így az első szegedi állandó színházban hazafias drámát és német operát is adtak. Az épületben kiváló magyar és német színészek játékának lehetett tanúja a közönség, mely mindenkinek kedvére szolgált. Úgy is mondhatjuk, hogy ekkor élte első virágkorát a színház és a színjátszás Szegeden, amihez a németség szorgalma, törekvése és tehetsége nagymértékben hozzájárult.

A német színjátszás sokáig meghatározó szerepet töltött be a városban. Nyugalmas időszakokban nem csak a német polgárság büszkesége volt, hanem a magyaroké is. Ami sikereket ért el és összekovácsolta az embereket. A fordulatokban bővelkedő 19. században persze akadtak kisebb-nagyobb hullámvölgyei. 1875-ben lépett fel utoljára Szegeden, azóta nem alakult meg újból. Emlékét színlapok, darabokból fennmaradt szövegek őrzik.

FORRÁSOK

Reizner János: A régi Szeged: A negyvenes évek és a forradalom napjai Szegeden. Burger Ny. Szeged. 1984
Lugosi Döme: A piaristák szegedi drámajátékainak színlapjai. Traub B. és Társa, Szeged. 1930
Sándor János: A szegedi színjátszás krónikája/ A színjátszás kezdetei
http://virtualis.sk-szeged.hu/szinhaz1883/kezdetek.html
Magyar Elektronikus Könyvtár: A német színészet hazánkban https://mek.oszk.hu/02000/02065/html/1kotet/6.html
Szegedi Nemzeti Színház: A színház története
https://szinhaz.szeged.hu/a-szinhaz-tortenete
Sulinet Örökségtár: A szegedi német céhek
https://www.sulinet.hu/oroksegtar/data/telepulesek_ertekei/szeged/adatok_a_szegedi_nemet_telepesek/pages/005_a_szegedi_nemet.htm

A KÉPEK FORRÁSA

Sándor János: A szegedi színjátszás krónikája/ A színjátszás kezdetei
http://virtualis.sk-szeged.hu/szinhaz1883/kezdetek.html
Az anyagot összeállította a Szegedi Német Nemzetiségi Önkormányzat gyakornoki program keretében Farkas -Csamangó Tekla. Munkáját ezúton is köszönjük!

What's your reaction?
Happy0
Lol0
Wow0
Wtf0
Sad0
Angry0
Rip0

Minden jog fenntartva (c) 2022